Az esküvői filmkészítés gyökerei a celluloid filmes korszakig nyúlnak vissza. A modern videokamerák megjelenése előtt a családtagok és barátok készítettek felvételeket a 8mm-es és 16mm-es filmes kamerákkal, amelyek erősen limitálva voltak a filmszalag hossza és a magas előhívási költségek miatt.
Még mielőtt kialakulhatott volna egy erre az iparágra specializálódott igényes szolgáltatóréteg, az esküvői videósok rossz hírneve már ebben az időszakban meghatározta a szakma későbbi megitélését. A piacot kezdték ellepni a rutinnal és technikai háttérrel nem rendelkező amatőrök, akik lámpáik fényárjával tették tönkre a meghitt esküvői hangulatot, majd a rossz minőségű vágatlan anyagokkal okoztak végképp csalódást.
Az 1990-es évek elején a tengerentúlon megindult egy szakmai összefogás, amely mára az USA-ban már nagy hírnévre tett szert, és szövetségbe tömöríti az esküvő- és rendezvény filmezéssel foglalkozó cégeket. Létrejött egy úgynevezett ‘prosumer’ fogyasztói réteg, amely az amatőr és a professzionális filmgyártás közötti hézagot fedi le, és igen erős vásárlói potenciállal rendelkezik.
Egy esküvői DVD menüje ma már tartalmazhat fejezet- és kamera kiválasztást, fotómontázst, videoklipet, családfát, interjúkat, narrációt és extra jeleneteket.
Esküvői film stílusok:
Vannak párok, akik moziszerű élményre vágynak, sok utómunkával elkészíthető aláfestő zenés, effektes, „színes-szélesvásznú” esküvői filmre. Mások inkább a kevésbé észrevehető vágásokat, a naturális hatást kedvelik, vagy éppen csupán a nyersanyagot szeretnék megkapni letisztázva.
Bár a legtöbb szakember az utómunka során képes az alább felsorolt stílusirányzatok kombinálására, a mai esküvői filmkészítés alapvető irányzatai a következőek:
1. Zsurnaliszta vagy Dokumentalista stílus (Documentary)
Ezeket a filmeket az események puszta dokumentálása jellemzi, néha utólag szerkesztett zenei aláfestéssel. Természetes, naturális, effekt – mentes, igen elterjedt irányzat.
2. Mozi – szerű (Cinematic)
Ezt a stílusirányzatot a mozifilmekből kölcsönzött technikai megoldások jellemzik. Célja lehet a drámai, humoros, romantikus stb. hatás elérése, ezt a hangulatot zenei aláfestéssel, és/vagy az effektek sokszor viszonylag szabadfelfogású használatával érhetik el. Jellemzői pl. a fekete-fehér képsorok vagy a lassított mozgások alakalmazása. Az ebben a stílusban készült filmek általában nagyobb hatást váltanak ki a nézőkből, mint a puszta eseményrögzítés.
3. Tudósító stílus (Storytelling)
A menyasszony és a vőlegény, valamint a nap történetének elmesélésére koncentráló irányzat gyakran foglal magába narrációs elbeszélést, amelyet vagy a nap folyamán, vagy utólag a stúdióban vesznek fel. A hangot az utómunka során adják hozzá a filmez egy külön audio track-en, a hatás fokozása vagy az események összefűzése érdekében. A stílus jellemzője, hogy gyakran használ beállított jeleneteket, megrendezett eseményeket. Ez az irányzat Magyarországon kevésbé elterjedt.
4. Rövidfilm (Short Film)
A 15 és 50 perc közötti esküvői videók gyűjtőneve. A legtöbb esküvői rövidfilm a Mozi – szerű stílusból kölcsönzi a látványelemeket, és használja a zenei aláfestést. Gyakran videoklip formájában követik egymást a nap különböző eseményeinek, helyszíneinek összefoglalói. (Előkészületek, ceremónia, fotózás, fogadás, stb.) Az utómunka során ajánlott a saját zeneválasztás, ez nagyban belyásolja a vágást és így meghatározza az elkészült film hangulatát.
5. Hagyományos Stílus (Traditional)
A tradicionális esküvői videók általában nagyban hasonlítanak az amatőr, házi videókra. Bár ritkábban már feliratok és átmenetek használatával, de általában a nyersanyag eredeti, vagy alig vágott hosszában készített 2-3 órás esküvői videók, amelyek az eredeti hangot tartalmazzák a film teljes hosszában. Régebben széles körben elterjedt volt, ma már egyre kevésbé van igény erre az irányzatra.
Forrás: hu.wikipedia.org
|