A közösségi média egy médiaeszköz, ahol az üzenetet közösségi interakciókon keresztül szórják szét. A közösségi média az internetet és az online megjelenési lehetőségeket aknázza ki annak érdekében, hogy a média monológokat (egy a sokhoz) átalakítsa dialógusokká (sok a sokhoz). Elősegíti a tudás-demokráciát, mialatt tartalom befogadókból tartalom szerkesztővé alakítja az embereket.
A közösségi média területén a vállalatok gyakran hivatkoznak a „felhasználó által létrehozott tartalom” (user-generated content, UGC), illetve a „fogyasztói média” (consumer-generated media, CGM) fogalmakra is.
A közösségi médiának tág értelemben véve három összetevője van:
- Koncepció: művészet, információ, mém.
- Média: fizikai, verbális, elektronikus.
- Közösségi felület: bizalomépítés, közösségi részvétel, vírusok, hírközlés, és más fizikai média (pl. print).
A közösségi média megjelenési formái:
- Koncepciók, szlogenek, nyilatkozatok, amelyek könnyen megjegyezhetőek és ezáltal könnyen továbbíthatóak.
- Az információ széles körben való szétszórása, mint például nyilvános beszédek, előadások, bemutatók, termék vagy szolgáltatás bevezetése.
- Elektronikus média, megosztás funkcióval, együttműködési lehetőséggel, kereső optimalizálással.
- Nyomtatott média, amit tovább lehet adni.
Eszközei
A közösségi médiában megjelent információnak sok különböző formája létezik, beleértve a fórumhozzászólásokat, a blogbejegyzéseket, kép-, videó-, és hanganyagokat és még sorolhatnánk. A közösségi média technológiák közé tartoznak többek között a blogok, a videóblogok, a kép- és videómegosztó oldalak, üzenőfalak, e-mail üzenetek, üzenetküldő szolgáltatások és programok és a zenemegosztás is. A legújabb trend, hogy ezeket a technológiákat egyetlen felületbe integrálják, mint például a Ning vagy a Network.hu.
Alkalmazások
-
Kommunikáció
-
blogok,
-
mikro blogok,
-
közösségi oldalak,
-
wikik
-
közösségi linkmegosztás,
-
közösségi hírmegosztás,
-
vélemény oldalak:
-
fotómegosztó oldalak,
-
videómegosztó oldalak
-
audió és zenemegesztó oldalak
Vélemények
-
terméket véleményező oldalak
-
szolgáltatást véleményező oldalak
-
kérdés-válasz oldalak
Szórakozás
-
média és szórakoztató platformok
-
virtuális világok
-
játék megosztás
Egyebek: információ aggregációs oldalak
Az elmúlt években megannyi vállalat kezdte el használni a fenti eszközöket és csatornákat, hogy a segítségükkel piacra dobják a termékeiket. Bár az egészségápolási és gyógyszergyártó cégek a kötöttebb szabályozások miatt lassabban kezdik használatba venni ezeket, a jövőben az internetes orvosi oldalak és blogok – ahol a beteg felteheti kérdéseit egy orvosnak – elterjedésével gyorsan behozzák a lemaradást.
Forrás: hu.wikipadia.org
|