THE FILM - Tekints be a filmek világába
!Hello

HELLO!

Ez az oldal a filmeknek van. Itt mindent megtudhatsz a filmek világáról. A legnagyobb sztárokról, a legjobbra értékelt filmekről és természetesen szerepet kap, az én kedvenc filmem is, ami nem más, mint az Underworld! Ezekről mind egy oldalon olvashat az ide tévedt látogató! Remélem tetszeni fog az oldal és rengetegen fogtok ide ellátogatni! :)

üdv ~ a szerkesztő
főoldal
 

 
Mindent a filmekről

http://data2.whicdn.com/images/125397589/large.jpg

A filmtörténészek úgy tartják, hogy a film története ott kezdődik, amikor a Lumières-fivérek 1895 decemberében bemutatták az első mozgófényképet Párizsban. A film kezdeteikor még nem volt hang, így 1895-1929-ig a némafilmkorszakról beszélhetünk. Az 1930 és 1960 közötti időszakra a hangosfilm vált uralkodóvá a mozikban. Az ötvenes-hatvanas évektől kezdve beszélhetünk modern filmművészetről, és egészen napjainkig kitart ez a korszak. Tovább >>

 
Lépteitek
Indulás: 2014-07-08
 

A film története a kezdetektől - napjainkig
A FILM TÖRTÉNETE A KEZDETEKTŐL NAPJAINKIG

A filmtörténészek úgy tartják, hogy a film története ott kezdődik, amikor a Lumières-fivérek 1895 decemberében bemutatták az első mozgófényképet Párizsban. A szenzáció a mozgáson van, és nem pedig történetek elbeszélésén. Lumières-ék riportfilmjei után Georges Méliès volt az első, aki az első játékfilmeket, pontosabban az első fantasztikus filmeket és tündérmeséket leforgatta.

Azonban páran a Roundhayi kerti jelenet - re esküsznek, ami egy 1888-ban készült fekete-fehér kisfilm. Eadweard Muybridge 1878-ban Leland Stanford megbízásából 24 egymás mellé helyezett fényképezőgéppel fázisfelvételeket készített egy száguldó lóról, hogy megtudja, létezik-e olyan pillanat, amikor a vágtató ló mind a négy lába elemelkedik a földtől. A kísérlet felkelti Le Prince érdeklődését és elutazik Muybrudge-hez. Ez a találkozás megerősíti abban az elképzelésében, hogy egy olyan gépet kellene készíteni, ami egymaga képes gyors egymásutánban felvételeket készíteni. A találmánynak a „animated pictures” („megelevenített képek”) nevet adja. Így La Prince a mozgókép első, valódi feltalálója. Az általa készített mozgóképek („családi jelenet a roundhay-i kertben”, „forgalom a leedsi hídon”) a világ első filmjei. A gép azonban elveszett, mielőtt elterjedt volna a világban.

1894-ben New Yorkban Edison üzembe helyezi a kinetoscope-ját. Antomie Lumiere francia fényképlemez– és fotócikk gyáros meglátja az Edison-féle gépben az üzleti lehetőséget, ezért megbízza fiait (Auguste és Louis), hogy azt alakítsák át úgy, hogy a filmszalagot kivetítve egy időben egyszerre több ember is nézhesse azt. A Lumière fivérek 1895-ben tartják az első nyilvános vetítést és ezzel mint a mozgókép föltalálói bevonulnak a történelembe.

A film kezdeteikor még nem volt hang, így 1895-1926-ig a némafilmkorszakról beszélhetünk. A hang megjelenése nagy változást hozott, eleinte attól féltek a filmteoretikusok, hogy ezáltal a színházhoz fog közelíteni ez a művészeti ág, és hogy a legnagyobb jellemzőjét fogja elveszteni, mégpedig azt, hogy láttat. Természetesen tudhatjuk, hogy a hang megjelenése nem hozott negatív változásokat a hetedik művészet életében, a jól megválasztott hangzásvilág kiegészíti a filmet. Fontos, hogy a láttatás az elsődleges a filmben, tehát a hang megjelenése után is főleg a látványnak kell a művészi üzenetet hordoznia.

A Warner Brothers A dzsesszénekes című 1927-es munkájával vette kezdetét a hangosfilm korszaka. filmben a főszerepet Al Jolson fehérbőrű színész játszotta, akit négerre sminkeltek, mivel akkor még fekete bőrű színész nem játszhatott főszerepet. Így az 1927 és 1960 közötti időszakra a hangosfilm vált uralkodóvá a mozikban. Az 1920-as évek végére a film már három évtizedes tartalmas múlttal rendelkezett, így volt mi ellen lázadni és mit megújítani: ekkorra szépen kialakultak a film műfajai, stílusai, azok stíluselemei és közkincs lett az összes filmes elbeszélőforma. Ekkor a filmesek a történések pergésének, az idő természetes múlásának bemutatását élvezték, az idő megszakításának csak igen kezdetleges módjait ismerték és alkalmazták általában. Egészen az ötvenes-hatvanas évekig találkozhatunk megújítókkal, különféle irányzatokkal, akik a filmelbeszélés idejét újították meg, a beállításokon változtattak, vagy éppen addig szokatlan – olykor tabu – témákat jelenítettek meg a filmvásznon. Magyarországon elsőként a Fórum (jelenlegi nevén Puskin) mozit szerelték fel hangos vetítőgéppel 1928-ban. Az első magyar vonatkozású (német) hangosfilmet Mezőhegyesen forgatták 1928-ban. A forgatókönyvet Székely János írta.

  • 1931-ben bemutatták Budapesten a Kék Bálványt Jávor Pál főszereplésével, az első magyarországi hangosfilmet. Ráfizetéssel zárt a film. Ezt követte Csortos Gyula és Kabos Gyula játékával a Hyppolit, a lakáj, amely már óriási kasszasikernek bizonyult.
  • A Movietone eljárás elterjedt az 1930-as években. A lemezre történő hangrögzítés helyett szalagra vették a hangot. A kép és hangcsík itt még független egymás mellett a negatívon, de a másolás már együtt történik.
  • A keverésnek köszönhetően a film összes hangja egyetlen hangsávba került.
  • 1940-ben Walt Disney Fantázia című rajzfilmjében először használták a sztereó hangot.
Még néhány példa ezekből az évtizedekből:
  • Luis Buńuel és Salvador Dalí – Andalúziai kutya, Aranykor (álom és szabad gondolattársítás adja a történetet, tudattalan tartalmakat próbálnak kifejezni, idő és tér szabad kezelése, ok-okozati összefüggések álomszerűen vannak megjelenítve, szimbólumok alkalmazása) 
  • Orson Welles – Aranypolgár (addigi technikai eszközök, a flashback, az alsó- és felső kameraállások, a nagy látószögű optika, a sávos-foltos, szokatlanul irányított megvilágítás és a mélységélesség maximális kihasználása)
  • a film noir irányzata – A film noir műfaja Amerikából ered, az elnevezés mégis francia (azaz fekete film), mert francia kritikusok foglalkoztak először komolyan ezekkel a munkákkal. A film noirok atmoszférája nagyon sajátos. Majdnem mind fekete-fehérben készültek, és sajátos kelléktáruk van. A klasszikus film noir egy bűnügyi történetet kapcsol össze a főhősre nézve romboló szerelmi történettel, és a két történet egymást motiválja. A kiinduló problémát háttérbe szorítja ez a filmtípus, a bűntény és a szerelem összekapcsolódik bennük. – pl. John Huston: Máltai sólyom (1941)
  • Akira KurosawaA vihar kapujában (egy történet különböző nézőpontokból elmesélve)
  • Alfred Hitchcock – Szédülés (Vertigo), Psycho (idő kérdésköre, közönségre való hatás – suspense)

Az ötvenes-hatvanas évektől kezdve beszélhetünk modern filmművészetről, és egészen napjainkig kitart ez a korszak. Elméleti megalapozottságát többek között a francia filmművészek adták, akik két fontos fogalmat is bevezettek ebben az időszakban.

A kamera-töltőtoll: (1948: Alexandre Astruc: Új avantgárd születése: a kamera-töltőtoll) A filmképben kell a gondolatnak megjelennie, tehát a film folyamatában, s ebből következően a film formanyelvében (a szereplők szavaiban, mozdulataiban, a szereplőket egymással vagy a tárgyakkal összekötő kameramozgásokban) kell tetten érnünk a művészi üzenetet, tehát a film szerzőjének úgy kell használnia a kamerát, mint az írónak a töltőtollat.

A szerzői film: a film szerzőjének eleinte a forgatókönyvírót és a producert tekintették az 50-es évekig. Ezek után a rendező lép elő a háttérből, és a mai napig a film igazi szerzőjének a rendezőt tartjuk.

Ebben az időszakban fontos hatást tett a filmekre, hogy a televízió elterjedt világszerte, és ehhez kellett alkalmazkodnia a filmeseknek. François Truffaut – híres francia filmrendező, a francia újhullám egyik legjelesebb képviselője – jegyzi meg ezzel kapcsolatban:„Én azt szeretném, hogy a filmet tátott szájjal nézzék.” Mivel otthoni filmnézés közben megszokták a nézők, hogy nem csak a filmre koncentrálnak, ezért kell hatásosabb filmeket készíteni a rendező szerint. További jellemzője ennek a korszaknak, hogy elterjedt a színes film is, illetve szétvált művészfilm és tömegfilm (műfaji film), tehát az igényes, művészi céllal létrehozott alkotások és a tömegnek szánt filmek (egy adott filmműfajt tökéletesen megvalósító alkotás).

A modern filmre jellemző:

  • a lineáris elbeszélés széttöredezése
  • a reflexiókkal, bonyolult időutazásokkal tarkított új elbeszélő formák
  • az érzelmek túlsúlya
  • a töredékesség a világképben, a filmképben, filmtérben és a filmidőben
  • a klasszikus montázs tagadása (a hosszú beállításokban megfigyelhető a továbbélés)
  • a véletlen központi dramaturgiai szerepe
  • a valóságos dolgok negatívvá válása, a képzeletbeli pozitív beállítása
  • a megkülönböztetés nélkül áramló képek
  • az elidegenítő narrátor és a kamera jelenlétének állandó érzékeltetése jellemzik.

Híres rendezők és filmek ebből a korszakból:

  • Frederico Fellini: Nyolc és fél, Édes élet
  • Jean-Luc Godard: Kifulladásig
  • Michelangelo Antonioni: Nagyítás
  • Stanley Kubrick: 2001. Űrodüsszeia, Gépnarancs
  • Peter Greenaway: A szakács, a tolvaj, a feleség és a szeretője; A rajzoló szerződése
  • Huszárik Zoltán: Szindbád
  • Luis Buñuel: A burzsoázia diszkrét bája
  • Monthy Python: Brian élete, Az élet értelme
  • David Lynch: Lost Highway, Mulholland Drive
  • Quentin Tarantino: Ponyvaregény
  • Emir Kusturica: Underground, Cigányok ideje, Macska-jaj
  • Milos Forman: Tűz van, babám!, Hair
  • Jirí Menzel: Sörgyári capriccio, Szigorúan ellenőrzött vonatok, Őfelsége pincére voltam
  • Pedro Almodóvar: Az északi sarkkör szerelmesei, Beszélj hozzá!
  • Danny Boyle: Trainspotting
  • Jean-Pierre Jeunet: Amélie csodálatos élete
  • Nyikita Mihalkov: Etűdök gépzongorára

A filmgyártásról

A filmgyártás az egész világon más rendszerben működik. Sok hollywoodi film 3D animációt, robottechnikát, CGI-t használ. A filmesek szakszervezetekbe tömörülnek, munkájuk igen jól szervezett, szerződéseikben előre meghatározott tiszteletdíjakat kötnek ki. Európában a filmművészet dominál és nem a filmipar. A fizetések sokszor nagyon alacsonyak, kis stábbal dolgoznak, a forgatási nyersanyaggal takarékosan bánnak.

A filmgyártás lépései 5 szakaszra bonthatók:

  1. Forgatókönyv
  2. Előkészítés
  3. Forgatás
  4. Utómunkálatok
  5. Forgalmazás

Csoportosításuk

Már a filmtörténet kezdetén felmerült az igény arra, hogy a filmeket valamilyen szempont szerint csoportokba sorolják. Először az irodalmat hívták segítségül, és megszületett pl. a filmvers, a filmeposz, a filmdráma stb., azonban hamar rájöttek, hogy ez nem a megfelelő kategorizálási mód, mivel az irodalom anyaga a szöveg, a film viszont a látványon alapszik.

A mai napig nem sikerült olyan osztályozási rendszert kialakítani, amibe minden egyes film tökéletesen beilleszthető lenne. Van azonban néhány jó szempont:

  1. Műfaj szerint

Például, hogy milyen hosszú a film, mi a film témája, helyszíne történése.

  1. A rendező szándéka és a nézői elvárás szerint

A rendező szándéka és a nézői elvárás szerint kétféle filmtípust lehet megkülönböztetni: közönségfilmet és szerzői filmet. A közönségfilm a profitszerzésre preferál és a nézők szórakoztatására koncentrálnak. A leggyakoribb műfaji filmes irányzatok: burleszk, western, film-noir, bűnügyi film, melodráma, romantikus film, vígjáték, művészfilm, akciófilm, horrorfilm, thriller, filmdráma, bábfilm, rajzfilm, animációs film stb. A szerzői film lényege, hogy a rendező személyisége átüssön a filmen. A stílus és a magaskultúra részét képezik. A rendezők szívesen alkalmaznak egyéni megoldásokat, így pl. összekeverik az idősíkokat, az ok-okozati viszonyok néha nehezen érzékelhetők.

  1. A valósághoz való viszony szerint

Ide tartoznak a dokumentumfilmek, a játékfilmek és az animációs filmek.

Felhasznált forrsáok: www.bethlen.hu ; hu.wikipedia.org

 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!    *****    Cikksorozatba kezdtem a PlayStation történelmérõl. Miért indult nehezen a Sony karrierje a konzoliparban?